fredag 1. juni 2012

Kaktusen "min" .......





Jeg oppsøkte kaktusen "min" nede på strandpromenaden tidlig i går morges. Hadde lagt merke til dagen før at noe var i ferd med å skje. Og jammen var den der (bilde 2). Bare et par timer senere hadde den klappet sammen for i år (bilde 3). Du får bildene i større format ved å klikke på dem.
Den heter cereus jamacaru (organ pipe caktus) (kaktus) (tereus) Bladene på denne kaktusen er omdannet til torner, men noen mangler torner også. De kan være opptil 5 cm lange, sittende i rekker langs barkens kanter, i klynger av 8 pigger med 2-3 cm mellomrom. Blomsten er vakker, hvit med et gult senter og kronblad med rosa tupper. Blomsten som har en imponerende diameter opptil 15 cm, dukker opp om natten og  vedvarer mindre enn 24 timer. Frukten er en sylindrisk til oval torneløs, gul til rød bær som ligner et eple (et annet vanlig navn på engelsk er eplekaktus). Barken er en grønn, læraktig tykk hud med 5 til 8 fremtredende vertikale riller.
Les mer om plantelivets forunderlige verden i Herceg Novi ved å gå inn på siden min som heter FLORA, og kommenter gjerne. Mener at jeg har dobbeltsjekket godt nok både faglig og språklig, men om du oppdager feil vil jeg gjerne ha beskjed. Jeg arbeider utrettelig om dagen med å fullføre denne delen av bloggen, og de andre sidene er blitt liggende på is. Men de kommer............


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar